درمان خانگی فیستول برای از بین بردن عفونت و کاهش علائم بیماری

فیستول مقعدی یکی از انواع بیماری های عفونی مقعدی است، این بیماری در اثر عوامل مختلف و متنوعی بروز می کند. فیستول موجب بروز مجرایی بر روی پوست اطراف مقعد می شود که  کانال مقعد را به پوست اطراف مقعد متصل می کند. این مجرای عفونت ها و آلودگی های روده را به سطح پوست منتقل می کند. عامل فیستول اغلب آبسه های مقعدی است، آبسه نیز تحت تاثیر بیماری های زمینه ای و التهابی مانند سرطان روده، کرون، کولیت و … ایجاد می شود. در صورتی که آبسه درمان نشده رها شود، عفونت گسترش پیدا کرده و مجرای فیستول ایجاد می شود. برای درمان فیستول می توان از روش های متعددی استفاده نمود. این روش ها هریک کاربرد و تاثیرات مخصوص به خود را دارند. درمان خانگی فیستول تنها در برطرف نمودن عفونت بیماری و علائم آن مانند خارش و سوزش تاثیر داشته و نمی توانند علت زمینه ای بیماری را درمان نماید.

برای رهایی از این عارضه درمان فیستول با لیزر و جراحی پیشنهاد می شود. اما از آنجایی که درمان جراحی ممکن است با عوارضی مانند بی اختیاری همراه شود و مشکلات متعددی را برای بیمار فراهم می کند. امروزه کمتر از گذشته انجام آن توصیه می شود.

مهمترین درمان های خانگی که برای برطرف نمودن عفونت توصیه میشود، به این شرح است.

عسل

عسل خوراکی مفید و مغذی است. عسل یکی از معروف ترین روش های درمان خانگی فیستول مقعدی است. این خوراکی با دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی می توانند در برطرف نمودن عفونت و التهاب بیماری اثرگذار باشد. برای استفاده از عسل می توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و یا مستقیما بر روی فیستول اعمال نمایید. یکی از روشهایی که گفته می شود تاثیر بیشتری دارد، مخلوط کردن مقدار مساوی از روغن زیتون و موم آب شده عسل و اعمال آن به شکل ضماد بر روی فیستول است. توجه داشته باشید باید حداقل برای مدت ۲۰ دقیقه این ضماد بر روی فیستول بماند و سپس با آب گرم و صابون شسته شود.

پونه کوهی

پونه کوهی از سبزی های معطر با خواص درمانی متعددی است. این سبزی به عنوان یک ضد التهاب نیز شناخته می شود. پونه  آنتی بیوتیک قوی و طبیعی است. از همین روی یکی از موثرترین روش های درمان خانگی فیستول به شمار می رود. برای استفاده از این سبزی می بایست مقداری از آن را به صورت دم کرده تهیه نموده و مصرف نمایید. برای تاثیر بیشتر می توانید مخلوطی از پونه کوهی و میخک را تهیه نموده و مصرف نمایید.

فیبر

یبوست را نمی توان به عنوان علتی برای فیستول معرفی کرد اما یبوست در تشدید علائم بیماری تاثیرگذار خواهد بود. برای جلوگیری از یبوست لازم است، رژیم غذایی سرشار از فیبر را امتحان کنید. فیبر در بدن قابل هضم و جذب نیست در نتیجه در روده تجمع کرده و با افزایش حجم مدفوع به درمان یبوست کمک می نماید. از خوراکی های حاوی فیبر می توانیم به انواع میوه ها و سبزیجات اشاره کنیم.

زرد چوبه

زردچوبه علاوه بر ادویه ای خوشبو می تواند به عنوان یک داروی قوی نیز کاربرد داشته باشد. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به عنوان آنتی بیوتیکی قوی کاربرد داشته باشد. برای مصرف زردچوبه می توانید هر شب یک قاشق از این ادویه را در یک قاشق شیرخشک و عسل حل نموده و میل کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای قوی ترین درمان خانگی فیستول است که در برطرف نمودن عفونت بیماری اثرگذار است. خواص ضد باکتری آن نیز به بهبود علائم فیستول کمک می کند. برای استفاده از روغن درخت چای توجه داشته باشید که باید از اعمال مستقیم آن بر روی زخم فیستول خودداری کنید، بلکه لازم است ابتدا آن را در یک قاشق روغن زیتون حل نمایید و سپس با استفاده از گوش پاک کن آن را بر روی زخم اعمال نمایید.

از سایر راهکار ها برای درمان خانگی فیستول می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • ورزش و تحرک
  • رعایت بهداشت مقعد
  • پرهیز از شستشوی مداوم مقعد
  • مصرف آب کافی 
  • پرهیز از نشستن به مدت طولانی
  • استفاده از لباس های مناسب، با الیاف طبیعی